Lesje Amerika

22 november 2016 - Berkeley, California, Verenigde Staten

Ik verblijf natuurlijk al die tijd vlakbij fam. Leeman, Nederlanders. Tijdens mijn weekendjes bij m'n Amerikaanse relatives, leer ik dan ook hoe echte Amerikanen zijn! Hier een paar grappige dingen:

Amerikanen leven op koffie. Ze beginnen de dag met een flinke sloot koffie, nemen een sloot mee in hun truck en halen zo nodig bij starbucks nog meer koffie.

Gevolg: Cupholders zijn belangrijk evenals van die mokken die je mee kunt nemen!

Nog een gevolg: Amerikanen drinken naast koffie veel water/ander vocht. Koffie onttrekt vocht, toch? Dus naast koffie drinken ze enorm veel. Overal gaan dan ook van die enorme drinkflessen of flesjes water mee naartoe.

Amerikanen houden van hun auto. 2 of 3 uur in de auto zitten is peanuts dus de auto moet groot zijn.

Gevolg: Amerikanen blijven het liefst in hun auto zitten als dat kan. Overal zijn dan ook drive thru opties. Yup, zelfs bij starbucks! En die zijn vaak nog sneller dan wanneer je even naar binnen loopt.

Eten is echt een ding voor Amerikanen. Groot en veel. Ik nam een kijkje in de koelkast van de fam. Donderdag is het thanksgiving en dus lag de koelkast al vol met kalkoen en andere ingrediënten. Als ik het goed begreep wilden ze om 14 uur al beginnen met het dinner.. dus echt een eetfestijn.

Amerikanen houden van sport. En nee, niet zelf sporten, maar het volgen van sport. Football, basketball, Nascar, die worden allemaal nauw bijgehouden. Op de campus in Berkeley zijn enorme sportcomplexen te vinden voor football, soccer, athletics, basebal, Basketbal, tennis en zwemmen. Tijdens het fitnessen heb ik meerdere malen iemand een oefening zien onderbreken om even naar een tv te lopen om te kijken wat de tussenstand is. Ook zijn sportsbars hier meer te vinden dan dans cafe's.

Amerikanen houden van ijsklontjes. Ze snappen dan ook niet als je geen ijs wilt. Je koopt hier ijsklonten in enorme zakken. En op de farm bij de Fam staat dan ook zo'n gek vriesapparaat buiten, naast de schuur, waar ze ijs uit scheppen. (Deze heb je vast wel eens in films gezien)

Amerikanen spreken maar 1 taal. Ze hebben er dan ook bewondering voor als je bi-langual of tri-langual bent. Voor ons is het heel normaal om naast Nederlands ook Engels te kunnen spreken en vaak nog wel een taal.